Het Financieele Dagblad, 18 April 2005

Leger steunt handel met Irak

Nederlandse officieren hebben in Bagdad een internationale organisatie opgezet, de Iraq Foreign Investment Board (Ifib), om buitenlandse investeringen in Irak aan te trekken. Het initiatief heeft de steun van de Iraakse en Amerikaanse autoriteiten, zegt reserve luitenant-kolonel Bernd Schrikkema, een van de oprichters van de organisatie, tegenover deze krant.

Schrikkema, die in Bagdad met een klein groepje Nederlandse officieren deel uitmaakte van de Amerikaanse militaire staf die zich bezighoudt met de economische wederopbouw, zegt tot het initiatief te zijn gekomen omdat buitenlandse investeringen in Irak tot dusver uitblijven. 'De Amerikanen zijn zich ervan bewust dat economisch herstel essentieel is voor het slagen van hun missie.

Ze hebben $ 200 mrd gereserveerd voor de wederopbouw, maar dat geld blijft liggen omdat bedrijven de risico's te groot vinden. Met de Ifib willen wij deze vicieuze cirkel doorbreken. Daar zijn ze heel blij mee. Maar ook de Nederlandse ambassade in Bagdad steunt ons initiatief.'

Steun

De Ifib, die zegt financieel te worden gesteund door particuliere investeringsfondsen in Dubai en de International Finance Corporation (IFC) van de Wereldbank, wil buitenlandse investeerders in contact brengen met opdrachtgevers in Irak en met de Iraakse overheid. De organisatie verzorgt ook de veiligheid. 'We hebben tot het hoogste politieke niveau contacten', aldus Schrikkema.

Schrikkema zegt dat hij en zijn medeofficieren uit idealistische motieven handelen. 'We hebben het land moeten verlaten, maar willen toch nog iets bijdragen aan de wederopbouw.'

De Ifib houdt kantoor in de zwaarbeveiligde 'groene zone' in Bagdad. De organisatie werkt in Irak nauw samen met een keten van 'business centers' die onder het Amerikaanse bewind zijn opgericht. Vanuit die business centers kunnen lokale partners worden gevonden voor projecten.

Kansen

Kansen zijn er genoeg. 'Een van de projecten waar we mee bezig zijn is het opzetten van een luchtvaartmaatschappij die inspeelt op religieus-cultureel toerisme, zoals het vervoer van sjiitische pelgrims naar heilige plaatsen. Ook zijn we bezig met waterprojecten. Nederlandse bedrijven kunnen hieraan meedoen zonder meteen eigen mensen in Irak te hebben.'

Dit voorjaar opent de Ifib, die in Nederland wordt vertegenwoordigd door het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering (NCH), kantoren in Engeland, Duitsland en de VS. De Nederlandse regering geeft volgens hem weinig steun aan bedrijven die in Irak willen investeren. 'Grote delen van het land zijn veilig, maar Nederland handhaaft voor heel Irak een negatief reisadvies. Dat belemmert de kansen van het bedrijfsleven enorm.'

Bron: Het Financieele Dagblad